Blog post

Pálení žáhy

Pálení žáhy je velice častý problém, který postihuje velké množství lidí. V tomto článku vám poradím, které bylinky a potraviny vás pálení žáhy zbaví, a které budou fungovat jako prevence.

Veškeré jídlo a pití, které sníme a vypijeme prochází jícnem do žaludku. Žaludek je v podstatě oddělený systém, kde dochází k trávení potravy za pomoci trávicích kyselin. Oddělení prostředí jícnu a žaludku zajišťuje dolní jícnový svěrač. Pokud je vše v pořádku, kyseliny se z žaludku do jícnu díky svěrači nedostávají. Svěrač je uzavřený a otevírá se pouze při polknutí, říhnutí nebo zvracení. Pokud je svěrač ochablý, dostává se žaludeční kyselina do jícnu, jehož výstelka je mnohem jemnější a dochází k podráždění sliznice a nepříjemnému pálení.

Shrnutí

Pálení žáhy je častým symptomem tzv. gastroezofageálního refluxního onemocnění (GERD). Příčinou pálení žáhy (pyrózy) jsou žaludeční kyseliny, které unikají ze žaludku do jícnu, kde dráždí sliznici jícnu. Tento mechanismus (přechod žaludečních kyselin do jícnu) je označován jako kyselý reflux a předchází mu překyselení žaludku, projevující se nepříjemným pocitem v dolní oblasti břicha nebo nadmutím po jídle.  

Příznaky

Kromě zmiňovaného pálení a tlaku na hrudi se kyselý reflux projevuje kyselou chutí v ústech, obtíži s polykáním (tzv. „knedlík v krku“), kašlem a zahleněním. Časté jsou pocity nadmutí, na zvracení a říhání. Pozor! Kašel při kyselém refluxu může být zaměňován s nachlazením nebo astmatem.

Léčba

Může se zdát, že občasné pálení žáhy po obědě je banalita. Pokud se pálení opakuje stále častěji a přidají se další příznaky – zvracení, kašel, průjem, úporná bolest břicha, je třeba vyhledat lékaře. Žaludeční kyseliny narušují epitel jícnu, proto se provádí vyšetření zvané gastroskopie, kterým lze zjistit stav a poškození sliznice. V nejhorším případě je potřeba chirurgického zásahu, ale většinou lze problémy vyřešit změnou životního stylu a úpravou jídelníčku.

Častou léčbou kyselého refluxu jsou léky skupiny antacidů, které neutralizují kyselý obsah žaludku (rennie, ranisan, ramitidin, famotidin, omeprazol, pantroprazol atd.). Pokud tyto léky užíváte, dejte pozor. Kyselé prostředí žaludku (pH 1 – 2) funguje jako bariéra, která dokáže zničit „zlé bakterie“ a patogeny. Neutralizace kyselého prostředí snižuje ochrannou schopnost žaludku a pacienti trpí častěji zápalem plic.

Pálení žáhy v těhotenství

V těhotenství patří pálení žáhy k běžným obtížím. Během třetího trimestru trápí kyselý reflux až 2/3 žen. Zvětšující se děloha postupně tlačí na okolní orgány, které mění svou polohu.  Zvyšující se tlak na žaludek a změněná produkce hormonů způsobí uvolňování jícnového svěrače a únik žaludečních šťáv do jícnu. Stejně tak u obézních lidí břišní tuk tlačí na svěrač, který se posune nahoru a nefunguje správně. Tyto obtíže nijak neohrožují plod a po porodu zpravidla samovolně odezní. Těhotným ženám se doporučuje hodně odpočívat a snažit se dodržovat jídelníček, který se skládá spíše z odlehčených potravin (jakým potravinám se vyhnout a jaké naopak zařadit najdete níže). Pokud je nutné sáhnout po lécích, konzultujte vždy se svým lékařem!

Herbalistovy babské rady

Poslední jídlo plánujte 3 hodiny před spaním, aby se žaludek stihl alespoň částečně vyprázdnit. Zároveň se vyhněte spánku na pravém boku. V poloze na levém boku je žaludek níže než jícen a kyseliny nestoupají vzhůru. Po jídle žvýkejte, abyste zvýšili produkci slin, které čistí jícen.

10 potravin, které způsobují pálení žáhy

Některé potraviny působí relaxačně na svěrač oddělující jícen a žaludek a umožňují jídlu a kyselinám unikat zpět do jícnu. Takovým potravinám se raději vyhněte!

  1. Tučné potraviny
    Potraviny s vysokým obsahem tuku uvolňují jícnový svěrač a déle se tráví, čímž zvyšují riziko refluxu. Jde především o smažené potraviny s vysokým obsahem tuku, ale také o velmi zdravé a výživné potraviny jako jsou avokádo, sýr a ořechy.
  2. Máta
    Máta, kterou běžně užíváme pro zklidnění žaludku, je spouštěčem kyselého refluxu. Sice nepůsobí relaxačně na jícnový svěrač, ale dráždí výstelku jícnu. Pokud mátový čaj konzumujete pravidelně a máte problémy, raději se mu vyhněte.
  3. Rajčata a citrusové plody
    Ovoce a zelenina jsou nedílnou součástí zdravé stravy. Především vysoce kyselé ovoce (pomeranč, grapefruit, citron, limeta, ananas) a rajčata dráždí sliznici jícnu a přispívají k refluxu.
  4. Čokoláda
    Čokoláda obsahuje množství tuku, hormon serotonin a další přirozeně se vyskytující látky, které relaxují jícnový svěrač a způsobují nepříjemné pálení.
  5. Kořeněné a pálivé jídlo
    Kořeněné a pálivé jídlo obsahuje látku kapsaicin, která zpomaluje rychlost trávení. Delší doba trávení je rizikový faktor pro podráždění jícnu a pálení žáhy. Stejně tak konzumace solí a slaných jídel přispívá k pálení.
  6. Alkohol a kouření
    Alkohol i nikotin relaxují jícnový svěrač a zvyšují tvorbu kyselin v žaludku.
  7. Káva
    Ukazuje se, že káva přispívá ke zmiňovaným obtížím, zatím však neznáme přesný mechanismus. Pokud tedy vypozorujete příznaky po konzumaci kávy, snažte se ji vyřadit případně omezit její konzumaci.
  8. Syrová cibule
    Cibule, především v syrovém stavu, působí relaxačně na jícnový svěrač.
  9. Sycené nápoje
    Soda a nápoje sycené oxidem uhličitým často způsobují noční pálení žáhy. Před spaním se jim raději vyhněte.
  10. Mléko
    Mléko je častou potravinou, která se při pálení žáhy doporučuje. Možná vás zaskočí, že je to naopak. Mléko, především plnotučné, obsahuje tuk, který relaxuje svěrač a zvyšuje produkci žaludečních kyselin. Při obtížích se mu vyhněte nebo minimálně snižte příjem.

10 potravin, které pomohou při pálení žáhy

  1. Zázvor – přírodní lék na nevolnost a zvracení
    Zázvor má přirozeně protizánětlivé účinky, proto se používá při léčbě pálení žáhy a dalších gastrointestinálních problémů. Strouhaný nebo krájený v jídle, smoothie nebo ve formě čaje zmírňuje příznaky kyselého refluxu.
  2. Zelená zelenina
    Zelená zelenina (fazole, brokolice, špenát, celer, květák, okurky, brambory) obsahuje malé množství tuku, kyselin a cukru. Navíc obsahuje hodně vlákniny, která zrychluje trávení a snižuje produkci trávicích kyselin.
  3. Melouny a banány
    Přirozeně málo kyselé ovoce snižuje zpětný reflux.
  4. Ovesné vločky – vláknina
    Ovesné vločky jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, která dokáže absorbovat kyselinu v žaludku a snižovat příznaky refluxu. Zároveň podporují regeneraci sliznic jícnu i žaludku. Podobně působí i rýže.
  5. Brambory a mandle
    Díky vysokému obsahu draslíku brambory a mandle podporují stahy svěrače a navrací kyseliny zpět do žaludku.
  6. Šťávy
    Čerstvé šťávy z necitrusových plodů (meloun, banán, jablko, hruška, meruňka) mírní pálení žáhy a jsou zdrojem většiny potřebných vitamínů.
  7. Maso
    Méně tučné maso – kuřecí, krůtí, rybí a mořské plody díky nízkému obsahu tuku snižují příznaky kyselého refluxu. Vyzkoušejte je pečené nebo na grilu.
  8. Med
    Med vytváří na sliznici jícnu biofilm, který chrání sliznici před působením kyselin a podporuje hojení poškozené sliznice.
  9. Kefír
    Ačkoliv výše píšeme, že mléko způsobuje pálení žáhy, kefír je přirozeným antacidem. Má sice kyselou chuť, ale působí zásaditě a v žaludku snižuje kyselost. Navíc obsahuje kultury bakterií a kvasinek, které udržují stálé prostředí ve střevech i žaludku.
  10. Skořice
    Lžička skořice rozmíchaná ve vodě nastartuje po ránu organismus a je prevencí proti pálení žáhy během dne.

 

Potraviny, které přispívají ke kyselému refluxu jsou u každého z nás do jisté míry individuální. Pokud nevíte, co je hlavním spouštěčem, zapisujte si váš jídelníček a poté pozorujte, po kterém jídle se nepříjemné pocity dostaví, případně porovnejte jídelníček se seznam potravin v našem článku.

Bylinky na pálení žáhy

Přírodní cestou léčby a prevence kyselého (jícnového) refluxu jsou bylinky, které ve formě čaje doporučujeme pít po jídle nebo před spaním.

Pokud vás pálí žáha, zaručeně vám pomůže:

Zázvor
Smetánka lékařská
Kopretina řimbaba

Bylinky jako prevence proti pálení žáhy:

Meduňka lékařská
Dobromysl obecná
Heřmánek pravý
Jitrocel kopinatý
Řebříček obecný 

Předchozí příspěvek Další příspěvek